Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mat och Media

The role of online social networking in the development of attitudes and anxieties concerning food habits, self-esteem and body image, among teens and tweens.

Prevalensen av övervikt och fetma har stigit kraftigt sedan 1980-talet. Den höga förekomsten av övervikt och fetma har flertalet konsekvenser för hälsan. Särskilt gäller detta för ungdomar. Ungdomsåren präglas av förändring i kroppens sammansättning och tonårstiden är ofta en sårbar period i varje individs liv där det kan vara lätt att anamma ohälsosamma vanor. Internet och särskilt användningen av sociala medier har ökat i betydelse för ungdomar men det finns ett empiriskt gap vad gäller hur budskap relaterade till mat och hälsa kommuniceras mellan ungdomar och den påverkan social media har på deras matvanor, självkänsla och kroppsuppfattning. Syftet med forskningen är att undersöka hur kost- och hälsobudskap kommuniceras till och mellan ungdomar inom sociala nätverk samt hur sociala medier kan användas i hälsofrämjande interventioner.

Kontaktuppgifter

Christina Berg, 031-786 4207

Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (IKI) >>

Sidansvarig: Katarina Englund|Sidan uppdaterades: 2015-03-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?