Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Arbetsgruppen för medicinsk pedagogik och kliniskt lärande - MedPed

MedPed är en arbetsgrupp under läkarprogramkommittén. Gruppen är ett forum för pedagogisk utveckling, utbyte och samverkan mellan läkares grundutbildning och studierektorsnätverket för AT och ST i Västra Götaland. Gruppens kärnuppdrag är

  • Att utbilda läkarprogrammets kliniska handledare om lärande i klinisk praktik
  • Att utveckla läkarstudenters och yngre läkares lärande av kliniska och professionella kompetenser
     

KURSUTBUD

1,5 högskolepoäng
Pedagogisk baskurs: Lärande och handledning i klinisk praktik
MED 924
Kurs för Dig som börjar handleda och behöver få en introduktion.
Alla kliniska handledare som möter läkarstudenter i Västra Götaland bör ha minst 1,5 hp i pedagogiska meriter. Kursen ges på avancerad nivå och kan tillgodoräknas i ST-utbildningen som a-kurs. 

Vårterminen 2017

Göteborg: start 28/2 och uppföljning 28/3. Praktikuppgift med kollega heldag 15/3, kan bytas vid behov.

Höstterminen 2017

Skaraborgs sjukhus, Skövde: startdag 12/9, uppföljningsdag 10/10.
Praktikuppgift med kollega heldag 26/9, kan bytas vid behov. Kursen är öppen för sökande från VGR och Halland. 

NU-sjukvården: startdag 7/11, uppföljningsdag 12/12. Praktikuppgift med kollega heldag 22/10, kan bytas vid behov. Kursen är öppen för sökande från VGR och Halland.
 

Exempel från senaste kursutvärderingen

Information och anmälan:
Kursplan
Kursöversikt Göteborg, V17 Anmälan
Kursöversikt SkaS Skövde H17 Anmälan
Kursöversikt NU-sjukvården H17 Anmälan

 

3 högskolepoäng
Handledning av medicine studerande i verksamhetsförlagd utbildning. MED 923
Handledarutbildning och förberedelse för TYK-handledare, handledare i konsultationskunskap samt handledare i allmänmedicin.
Kursen har givits på avancerad nivå. Denna kurs har drivits av enheten för allmänmedicin. Den ges våren 2016. Från hösten 2016 gör denna kurs uppehåll. Intresserade hänvisas att söka Pedagogisk baskurs 1,5 hp, se ovan.

5 högskolepoäng
Klinisk handledning av medicine studerande - pedagogiska aspekter. MED 922
För Dig som vill lära dig Dig mer om handledning av läkarstudenter i den egna verksamheten. Denna kurs underlättar och möjliggör att ta ett ökat ansvar i klinisk utbildning; den är mycket lämplig för blivande kliniska amanuenser, delkursansvariga/blivande kursledare. Kursen ges på avancerad nivå till examinerade läkare och kan tillgodoräknas i ST-utbildningen för delmål 15,16 (ST 2008) eller som a-kurs (ST 2015).

I antagningsprocessen används yrkeserfarenhet och ansvar för undervisning som urvalskriterier. Har Du gått pedagogisk baskurs 1,5 hp eller motsvarande krävs för en god progression en mellanliggande tid på minst 1/2 års klinisk tjänstgöring med samtidigt uppdrag att handleda läkarstudenter.


Kursen ges på avancerad nivå och motsvarar den områdesspecifika nivån (HPE102) i behörighetsgivande högskolepedagogisk kompetens. Kursmeriten kan tillgodoräknas, efter ansökan på särskilt formulär, som godkänd i forskarutbildning samt vid ansökan till docentur. Läs mer från docenturkommittén på deras hemsida och om GU:s behörighetsgivande kurser i högskolepedagogik , se enheten för Pedagogik och interaktivt lärande www.pil.se

Information och anmälan:

Vårterminen 2017

Göteborg: start 23 & 24 mars, praktikdagar 4 & 20 april (kan bytas), uppföljning 18 & 19 maj. Anmälan stängs 28 februari.

Kursöversikt Göteborg V17 Anmälan

Höstterminen 2017

Göteborg: start 28 & 29 september, praktikdagar 18 & 28 oktober (kan bytas), uppföljning 30 nov & 1 dec.

Kursöversikt Göteborg H17 Anmälan

Kursplan

Läs mer om MedPeds uppdrag och medlemmar

Ordförande:
Mats Wahlqvist

Information:
Lilian Weman
031-786 68 36
Besöksadress:
Arvid Wallgrens backe, hus 7, plan 2, Allmänmedicin

Tillbaka till Institutionen för medicin

Mer information

Pedagogiskt seminarium SA 3 april för VFU-handledare och kursledare:

- Lärande i klinisk miljö

- Interprofessionellt lärande

 Inbjudan

Sidansvarig: Eva Deutsch|Sidan uppdaterades: 2017-03-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?