Docent Apostolos Bossios

Apostolos Bossios är forskare vid Krefting Research Centre vid Göteborgs Universitet och läkare inom lungmedicin kliniken vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Apostolos tog sin läkarexamen år 2000 vid ”National & Kapodistrian University of Athens” Aten, Grekland och disputerade 2004 vid samma Universitet i ämnet allergisk och astmatisk luftvägsinflammation. Direkt efter disputation fick han en post-doc position vid Göteborgs Universitet, i Prof. Jan Lötvalls forskargrupp. Efter post-doc fortsatte han 2007 som bitr. forskare och sedan 2010 som forskare vid Institutionen för Medicin.
Fr o m augusti 2012 är Apostolos docent i experimentell lungmedicin vid Sahlgrenska Akademin.

Apostolos har varit huvudhandledare för en doktorand som disputerade i december 2011 och är bihandledare för ytterligare tre doktorander.
Apostolos har vidare etablerat och ansvarar för en regelbundet återkommande forskarutbildningskurs vid Sahlgrenska Akademin i ämnet flödescytometri inom temat inflammation.

Forskning
Apostolos Bossios har en translationell forskningsprofil som kombinerar prekliniska och kliniska studier inom lungmedicin med grundläggande immunologi. Hans intresse är de underliggande patofysiologiska mekanismer vid astma. Mer specifikt studerar han rollen av T-hjälpar-lymfocyter och eosinofiler i allergisk inflammation.
Framtida studier kommer att fokusera på rollen av fetma i lungsjukdomar. I kliniska translationella studier kommer han att undersöka rollen av obstruktiv apné syndrom vidastmatisk inflammationen och även den inducerade inflammationen som ses i fetma inducerad hyperventilation syndrom. Som fortsättning av tidigare studier, kommer han i pre-kliniska/basala studier att undersöka rollen av adipokine inflammation påverkan T-hjälpar-lymfocyters och eosinofilers biologi genom användandet av djur och in vitro modeller.

Publikationer