Professor Jan Lötvall

Jan Lötvall är professor i klinisk allergologi, och har under de senaste 25 åren forskat i huvudsak inom området astma. Ett huvudfokus har varit att förstå mekanismer vid astma, och forskningen involverar idag både kliniska studier, och avancerade cellbiologiska studier på material från astmapatienter.

Sen 2007 är Jan Lötvall ordförande för Krefting Research Centre (KRC), vilket är en strategisk satsning inriktat på att förstå astma. Inom KRC är den största studien den sk West Sweden Asthma Study (WSAS), som bryggar mellan klinisk epidemiologi, detaljerad fenotypning av patienter, och cellbiologiska studier. Astma ses inte längre som en sjukdom, utan är ett kliniskt syndrom som innehåller flera sjukdomar med olika mekanismer, sk Endotyper.

Jan Lötvall driver också en forskningslinje som är inriktat på naturligt frisatta nanovesiklar, sk exosomer, och var först med att visa att dessa kan skicka RNA-molekyler från en cell till en annan, vilket publicerats i tidskriften Nature Cell Biology.

Publikationer