Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Metod

Till grund för den hälsoekonomiska utvärderingen ligger en kvantitativ studie som utförs 2013 samt 2015. Sammanlagt 350 förstaklassare, varav hälften på interventionsskolor och hälften på kontrollskolor, planeras att ingå i studien. I planeringen ingår som ett viktigt element att själva undersökningen och intervjun upplevs som hälsofrämjande och positiv för barnen och föräldrarna (som också inbjuds att vara med). Kostvanor, uppfattning om fysisk aktivitet, syn på förmågan att kunna påverka den egna hälsan samt förmåga till beslutsfattande och impulskontroll undersöks, tillsammans med vikt, längd, midjemått och kroppssammansättning. Data från längd- och viktkurvor under den tidiga barndomen används också i analysen.

Jämvikt bedrivs med kontaktgruppernas behov som utgångspunkt, i tre parallella processer; bekräfta och förmedla kunskap, tydliggöra och underlätta pågående hälsofrämjande arbete samt stödja implementering av långsiktigt folkhälsoarbete. Verksamheten utvecklas utifrån grundläggande teorier för hälsofrämjande arbete, deltagarstyrning och dokumentation av interventionen. Utvecklingsledarna för folkhälsa i de sex berörda stadsdelarna är förstahandskontakter som guidar vidare till områden som befinns relevanta för att ta kontakt med olika nyckelpersoner och grupper. Exempel på sådana är områdeschefer, rektorer, personal inom Elevhälsan, pedagoger, föräldrar, barn och ungdomar, övriga folkhälsoarbetare och aktörer i stadsdelarna. Tillsammans med dessa planeras insatser vars genomförande stöds och dokumenteras av projektet.

Den del av utvärderingen som gäller fortlöpande styrning av verksamheten och summering av åtgärder och resultat sker genom analys av dokument, såsom strukturerade rapporter från olika sammankomster, styrdokument, matsedlar från skola och förskola samt individuella och gruppintervjuer med beslutsfattare, skolledare, pedagoger, skolsköterskor, andra professionella i stadsdelarna, barn och föräldrar.
 

Sidansvarig: Katarina Englund|Sidan uppdaterades: 2015-03-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?