PEx analyslaboratorium

Vårt laboratorium utvecklar, optimerar och validerar metoder för kemisk analys av biomarkörer som kan vara av intresse vid studier av lungsjukdom. Vi arbetar främst med analys av partiklar i utandningsluft, PEx (Particles in Exhaled Air).

Partiklar i utandningsluft bildas vid inandning efter en djup utandning som involverar luftvägsstängning av de små luftvägarna. Utandande partiklar kan samlas in på en yta, vanligen ett membran, med PExA-metoden. Partikelprovet extraheras sedan i lämpligt lösningsmedel beroende på analysmetod. Vi har i tidigare studier visat att partiklarnas kemiska sammansättning återspeglar ämnen som är karakteristiska för surfaktanten i luftvägsslemhinnan i de små luftvägarna, främst fosfolipider och proteiner, se figur 1 och 2. Idag har vi validerade metoder för kvantitativ analys av surfaktantprotein A, albumin och fosfatidylkolin.

Figur 1. Analys av partiklar insamlade på en kiselyta med hjälp av avbildande masspektrometri (TOF-SIMS) påvisade signaler från flera olika fosfolipider, främst fosfatidylkolin och fosfatidyglycerol (Almstrand et al, Anal Chem 2009)

Figur 2. Sammansättning av proteiner i utandade partiklar (SpA=surfaktantprotein A). Analysen utfördes på poolade prover med LC-MS (Bredberg et al, Clin Chem 2012). Totalt identifierades 124 olika proteiner.

Surfaktantprotein A och albumin i PEx

Våra metoder för kvantifiering av proteiner i PEx baseras på analys med ELISA eller LUMINEX. Vi har idag validerade metoder för kvantifiering av surfaktantprotein A och albumin i PEx (P Larsson et al). För analys behövs minst 50 ng PEx. Utvecklingsarbete med att ta fram analysmetoder för ytterligare proteiner pågår.

Fosfatidylkoliner i PEx

Vi kvantifierar de vanligaste fosfatidylkolinerna i PEx PC30:0, PC32:1, PC32:0 (DPPC), PC34:2 och PC34:1 (POPC) med elektrospray masspektrometri (ESI-MS). För analys behövs minst 40 ng PEx.

Om du är intresserad av ett samarbete eller av att skicka prover till oss, kontakta Anna-Carin Olin eller Ann-Charlotte Almstrand